29.6.04

Pugh ser fram emot gyllene tider
Väldigt många tidningar har en artikel/intervju med anledning av turnen i sommar med Gyllene Tider.

Det verkar vara samma bakgrundsmaterial till alla artiklarna.

Pugh Rogefeldt har varit artist i över 35 år, men tror sig aldrig komma att uppleva något större än sommarens turné med Gyllene Tider.

- Det här är förmodligen det största jag kommer att vara med om, säger han.

---

Per Gessles tanke bakom att välja Pugh och Latin Kings som förband har varit att bjuda på svensk rock från 70-, 80- och 90-talen. Valet av Pugh som representant för 70-talet kan tyckas självklart, nuförtiden.
För sedan något decennium hyllas han som den förste som sjöng rock på svenska, på albumet "Ja, dä ä dä!" från 1969. Men Pugh Rogefeldt är den förste att medge att det inte alltid har varit så.
- När jag spelade på 70-talet fick jag inte samma mottagande, förutom i studentstäder där jag var lite mer hipp. Vi harvade i flera år med de här låtarna utan att få särskilt stor uppmärksamhet, säger han och fortsätter:
- Så att jag i dag kan stå på scenen tillsammans med det populäraste popbandet och det populäraste rapbandet och få spela för 20 000-30 000 människor på flera platser... Det är för mig enormt jävla roligt.
- Det känns lite grann som en revansch på något sätt. Nu får jag äntligen ta fram de här låtarna i sitt rätta sammanhang, där de hör hemma. För en stor publik.



Själv känner jag inte riktigt igen historieskrivningen runt detta, Pugh kanske tänker på den allra första tiden, i början av 70-talet men när jag själv upptäckte Pugh -75 så var han redan störst på många sätt. Utom i den s.k. musikrörelsen förstås men bokstavstuggarna i den bortser vi väl ifrån? Turnen "Ett steg till" (-74) var ju en stor succe och live-LPn från turnen är en erkänd klassiker som såldes i stora upplagor redan när den kom. I Hede midsommar -75 gick den varm i nån bilstereo på tältplatsen. Själv tror jag inte jag hade hunnit skaffa den till midsommar men det dröjde inte många dar förrän jag hade fixat en kopia.

Och Per Gessle satt i publiken när turnen kom till Halmstad...

Inga kommentarer: