9.7.04

PUGH-REMASTERED
Efter en närmast osannolik uppryckning av Warner/Metronome finns nu nästan alla Pughs originalalbum återutgivna och tillgängliga i nutida format (CD). Endast "Face" och "Hammarhjärta" saknas (EMI!)

Jag fick idag fem CD-album som jag tidigare beställt från Ginza - jag beställde alla som jag tidigare inte hade på CD (Pughish, Hollywood, Pugh on the rocks, Bamalama, Attityder).

Jag har numera CD i bilen och när jag hade vittjat brevlådan idag satte jag på "Pugh on the Rocks" när jag skulle åka från Hackås till Svenstavik.

Den satt som en smäcka, just denna platta passar särskilt bra i dessa trakter, det var som i gamla goda tider inför helgen, när det fanns bara "good old rockn roll" och man "kolla på dinkan..." och den var "hålet precis"...

Det var nog mer bas än jag kom ihåg men väldigt bra ljud tyckte jag, iallafall för bilbruk.

Väl hemma lyssnade jag på resten, intrycket var mycket bra, men kanske inte revolutionerande även om det mesta tycks ha fått sig ett lyft. CD-formatet och remastringen har nog givit en kvalitetshöjning (reservation för att jag inte har haft tillfälle att A-B-testa mot LP-skivorna).

Och så ger det ett annat intryck att kunna lyssna på alla låtarna i en följd.

En enda bonuslåt tycks ha slunkit med, "Nattmara" ligger sist på "Attityder".

Omslagen är nu också bra, särskilt jämfört med vad som har levererats med tidigare återutgivningar. Nu är dom helt i klass med originalutgivningarna med texter, bilder och allt.

Föredömligt.

Inga kommentarer: