27.2.03

Nästa helg, lördag den 8 mars är det dags för skivmässa i Solna igen, det är möjligt att jag åker dit. Jag har varit där ett par-tre gånger förut, första gången efter att ha läst om mässan i DN:

" DEN GENOMSNITTLIGT musikintresserade stockholmaren köper sina skivor enkelt på Mega eller Åhléns. De med smalare smak beställer från skumma nätsajter, finkammar Vasastans second hand-börsar eller går på jakt bland Söders garderobstrånga dj-butiker. Och så finns det de som vill ha allt på en gång: nytt och begagnat, cd och vinyl, Motown, tradjazz, goth, belgisk funk och oi!. - Det var för deras skull som Gud uppfann skivmässan "

(citat från DAGENS NYHETER 27 jan 2001 - om Sunjays skivmässa i Solnahallen, jan-01)

Första gången letade jag bara 80-tals Pugh men jag hittade inget trots att utbudet verkar bedövande. På de senare mässorna har jag letat mer förutsättningslöst och har därför hittat mer. IbIand undrar jag om skivhandlarna även använder mässan för att sälja ut lager av sekunda skivor, ofta hittar jag nämligen mer till bättre kvalitet i skivaffärerna. Det är dock inget genomgående drag.

Så den största behållningen är kanske att se men inte köpa, studera folklivet, förundras över hur många subkulturer det kan finnas, hur många intresseområden som skapar sina samlarsjälar och...så ändå köpa nån enstaka LP.

Inga kommentarer: